Juuret, Silvoplee

Juuret-näyttelyn työt on ripustettu. Tuntuu, ettei enää ole mitään sanottavaa. Kaikki on töissä. Aika narsistinen ajatus, tai ehkä sittenkin tavanomainen tyhjentymisvaikutus: olen saanut valmiiksi jotain, mitä olen kauan valmistellut. Juuret ovat olleet tulollaan jo ensimmäisestä näyttelystä 2007 lähtien. Niin kuin moni asia elämässä, näyttely toteutui eri aikaan, kuin alun perin kuvittelin. Pitkäaikainen haaveeni pitää näyttely yhdessä opiskelutoverini Hilkan kanssa ei myöskään toteutunut. Pidän näyttelyn yksin. Hilkalta olen oppinut juuri hötkyilyn välttämistä: ”tullee tullee, net tullee sitte ulos ko ne on kypsiä, net työt”, kuulen Hilkan äänen.

Näyttely on taiteilijalle arka paikka, koska siinä asettaa esille itsensä. Sillä minkälaisen vaikutuksen teen, ei sittenkään ole suurta merkitystä minulle ihmisenä. Epäilemättä on sadoittain lahjakkaampia, taitavampia ja tuotteliaampia taiteilijoita kuin minä. On täysin järjetöntä vertailla itseään muihin. Tämä on hyvä, tärkeintä elämässä kuitenkin on, että on läsnä niille ihmisille, jotka kuuluvat elämääni. Tämän taas ovat esi-isät ja -äidit opettaneet.

Näyttelytöitä tehdessäni olen kulkenut lapsuuden huoneiden ja maisemien läpi. Olen tavannut uudestaan isovanhempani ja sellaisiakin esi-isiä, joita en oikeastaan koskaan ole tavannut. He kaikki ovat läsnä minussa ja minun töissäni. Kunhan kaikki tuolit saadaan alas, voitte tulla tapaamaan heitä ravintola Silvopleehen. Silloin teokset, ”minä” – en ole enää yksin.

Juuret-näyttely hienäkuussa ravintola Silvopleessa, Toinen linja 3, Helsinki

Juuret-näyttely hienäkuussa ravintola Silvopleessa, Toinen linja 3, Helsinki

Tietoja luovuuttakohti

Olen 40 vuotias AMK Kuvataiteilija, venäjän kielen opettaja ja pian taas opiskelija. Blogissani kirjaan muistiin työprosessini vaiheita ja ajatuksia; haen pontta kuvataiteen parissa työskentelylle. Venäjä blogi käsittelee venäjän kieltä ja kulttuuria.
Kategoria(t): Oma taide Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Juuret, Silvoplee

  1. Hilkka Keränen sanoo:

    No hyvähän siittä tuli, onnea vain näin jälkikätteenki. Laitama toiseen paikkaan, heti ko se löyetään molempien työt.

    • Näin teemme! Muutama työ tuli mukaan joita en ajatellut liittää tähän näyttelyyn. Oli niin paljon tilaa, mutta kyllä nekin sopivat sakkiin ihan siististi. Eivät ruvenneet riitelemään. Kuhan toinnun tästä, niin alan etsimään tilaa seuraavalle esiintymiselle.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s