Homo ludens pitää maailmanjärjestystä yllä

Myytit käsittelevät olemassaolon ongelmia ja sen takaamisen edellytyksiä. Anna-Leena Siikala toteaa näin teoksessaan Itämerensuomalaisten mytologia*. Johdantokappaleissa hän vetää yhteen myyttisten ajattelun ja kokemisen eri malleja (s. 20). Jos ajattelen kristinuskoa yhtenä mytologiana muiden joukossa, niin uuden testamentin perusajatuksen mukaan toisen ihmisen huomioon ottaminen ja lähimmäisenrakkaus on se voima, joka pitää ihmisten maailmaa koossa.

Siikalan teosta pidemmälle lukiessa tulee havainneeksi, että kristinusko on meille suomalaisille nuori uskonto, joka on liimattu päälle tuhansia vuosia vanhan tiedon päälle. Varhaisemmasta uskosta on vain viitteitä ja rippeitä jäljellä, sen harjoittaminen oli rangaistavaa. Ehkä parempi vertauskuva olisikin, että kristinusko on äänitetty uskontonauhalle sen alkuperäisen sisällön päälle.

Jotain krahinaa alkuperäisestä musiikista kuitenkin kantautuu korviin. Väitän, että meissä elää vielä voimakas yhteys luontoon. Ihminen on kädellisenä olentona eläin: osa luontoa siis eikä mikään henkinen tai edes järkiolento. Kun yhdistää kristillisen ja vanhan mytologisen tiedon, niin koko luonto on elävä kokonaisuus, joka on otettava huomioon, jotta olemisen edellytykset tulisivat taatuksi.

Siikala kokoaa erilaiset käsitykset myyteistä ja lähestymistavat niihin: mytologia kertoo, miten maailma sai alkunsa ja minkälaiset voimat ovat sen takana (sivu 53).  Siikalan mukaan pyhiä esimerkkitapahtumia jäljittelemällä maailmaa estetään sortumasta kaaokseen. Tätä ajatusta soveltaen edelleen kristinuskoon, kirkkovuoden tapahtumien läpi käyminen vuosi toisensa jälkeen on itse asiassa maailmanjärjestyksen ylläpitämistä ja puolustamista.

Julkaisin kirjoituksen eilen vajavaisena, edelliset kappaleet lisäsin tänään. Ihmettelin itsekin, että mitä tämä oikein on. Kysymys on siitä, miten näen taiteilijan tehtävän maailmassa. Hyötyajattelu ja järki ovat läpäisseet koko nyky-yhteiskunnan. Vain taiteilijoille on suotu vapaus hulluuteen ja luovuuteen. Luovuus ja taiteen tekeminen minulle taas tarkoittaa leikkimistä. Sana leikki vie ajatukset lapsuuteen ja siksi se usein sekoitetaan merkityksettömään (lue: lapselliseen) puuhasteluun. Jeesus sanoi, että antakaa lasten tulla minun luokseni, sillä taivasten valtakunta on heidän kaltainen. Lapsilla on kyky liikkua tietoisuuden eri tasoilla. Sellaista aikuista, joka pystyy samaan, pidetään nykykulttuurissamme häiriintyneenä tai muuten vain hörhönä hippiheikkinä. Esi-isiemme maailmassa sellainen henkilö oli tietäjä ja parantaja.

Samasta järki vastaan kokonaisvaltainen tunneihminen -ristiriidasta on esimerkiksi kysymys perinteisen ja ns. vaihtoehtolääketieteen kiistoissa. Usko luonnontieteiden voimaan on läpäissyt kulttuurimme. Mihin se on vienyt meidät? Hyvinvointikilvassa rimpuilevat ihmiset voivat pahoin. Maan voimavarat eivät riitä ruokkimaan kaikkia ihmisiä. Miten poliittiset päättäjät yrittävät ratkaista ongelman? Lisätään tuotantoa ja pyritään talouskasvuun! Kun pyramidi romahtaa, en halua olla paikalla. Mutta lapsemme varmasti ovat.

Saatat kysyä, että jos me kaikki aikuiset, jotka elätämme lapsiamme ja teitä taivaanrannanmaalareita siinä sivussa, heittäisimme hanskat naulaan, niin te kuolisitte nälkään. Leikkiin ja luovuuteen heittäytyminen ei tarkoita vastuuttomaksi ja välinpitämättömäksi ryhtymistä. Päinvastoin: tehokkuusajattelu on johtanut meidät umpikujaan. Siitä pääsee ulos vain luovaan hulluuteen heittäytymällä ja ottamalla ihmisen koko tunneminän avuksi löytämään ratkaisuja yhteiskunnallisiin haasteisiin ja tulevaan ekokatastrofiin.

Ihminen on eläin ja osa luomakuntaa. Ihmisen täytyy oppia tuntemaan ne kaikki mekanismit, jotka ohjaavat toimintaamme. Ihmisen toimintaa tarkastellessa päätyy väistämättä siihen johtopäätökseen, että sitä ohjaa vain vähäisissä määrin järki. Johanneksen evankeliumissa lopun aikoja kuvailtaessa puhutaan siitä, kuinka ihminen on ylpistynyt ja siinä määrin uskoo omiin taitoihinsa ja kykyihinsä, että (raamatun) sanaan suhtaudutaan välinpitämättömästi. Myyttisen tiedon noudattamatta jättäminen ja epäkunnioitus johtavat maailman tuhoon.

Ymmärrän niin, että raamatussa ei luvata mitään tuonpuoleista paratiisia. Se on jo tässä ja nyt. Mitään tulevaa elämää ei ole, mutta kun opimme kääntämään katseemme suuntaa elämää ylläpitäviin asioihin, niin sellainen todellisuus, josta nyt vain unelmoimme, tulee olevaksi. ”Leikittäiskö, että me asutaan paratiisissa”.

*) Itämerensuomalaisten mytologia. Suomalaisen kirjallisuuden seura, Helsinki 2013.

Radienaimo. Sekatekniikka kankaalle, 1300 e. Koko 89 x 119 cm.
Radienaimo. Yksi sieluista lentää taivaaseen kun toinen jää suvun luokse. Maan äärissä, äärelässä maailman reunalta pääsee livahtamaan ulos telttakankaan liepeen ali.
Mainokset

Tietoja luovuuttakohti

Olen 40 vuotias AMK Kuvataiteilija, venäjän kielen opettaja ja pian taas opiskelija. Blogissani kirjaan muistiin työprosessini vaiheita ja ajatuksia; haen pontta kuvataiteen parissa työskentelylle. Venäjä blogi käsittelee venäjän kieltä ja kulttuuria.
Kategoria(t): Filosofia, Tänään ajattelin Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s