Vapaus ajan kahleista

Seuraava vaihe kokoomateoksesta on valmis. Liimasin vuoden 1988 ”Peto” kalenterin lehdet suureksi ympyräksi. Taiteilijat mielellään kieltäytyvät selittämästä teoksiaan, jotta tulkinnalle jäisi tilaa. Vastoin yleistä tapaa annan kuitenkin joitakin vihjeitä.       

Kellotaulu on ilman viisareita, käki on kadonnut. Postimerkit ovat länsimaisessa lukusuunnassa vasemmalta oikealle aikajärjestyksessä: ensin pari Yrjön kuvaa sitten Elisabethit. Kuvatilaa hallitseva iso ympyrä muodostuu yhden vuoden kalenterilehdistä: ympyrää seuratessa kuukaudet seuraavat toisiaan loputtomassa ajan kiertokulussa. Iso ympyrä rouhaisee järjestyneen postimerkkijonon epäjärjestykseen. Kronologinen aikajärjestys murtuu.       

Kokoomateoksen materiaalien valinnoissa on puhtaasti kuvan rakentamiseen kuulumattomia perusteita. Käytän mielelläni esineitä tai sellaisten esineiden osia, jotka ovat jollain tapaa seuranneet minua elämässäni. Tässä teoksessa tämä sisäinen vaatimus toteutuu. Nuorempana keräsin postimerkkejä. Ajatella miten paljon aikaa sellaiseen olen käyttänyt! Käkikelloa taas piti lapsena päästä katsomaan läheltä: isä tai äiti nostivat syliin, että näkisin luukusta kurkistavan käen kellon kukkuessa tasatunteja. Meillä kortteeranneet opiskelijatytöt, jotka myös katsoivat meidän lasten perään, kyllästyivät käen kukkumiseen yötä päivää ja saivat sen mekanismin sekaisin irroittamalla kukkumislaitteiston punnuksen. Purkutyö alkoi siis jo kauan ennen kokoomateoksen vaatimaa lopullista uhria.       

Myönnän, että englantilaisten postimerkkien valintaan ratkaisi muutama käytännön seikka. Niitä oli tarpeeksi ja mukavasti eri sävyisiä ja ne olivat postimerkkikansiossa, josta ne oli helppo poimia ilman suurempaa ähellystä. Aluksi mietin, että olisin käyttänyt myös saksalaisia merkkejä sekaisin, mutta sitten ajattelin, että joku voisi tulkita sen ulkopoliittiseksi kannanotoksi.       

Äidin au-pair kokemuksen myötä englantilaisella kulttuurilla oli vahva rooli kodissamme. Vuonna 1988 olin Prahassa kuukauden, mikä muodostaa jonkinlaisen käännekohdan anglosaksisen kulttuurin ylivertaisuudessa. Kuukausi jätti vahvat muistot ja sielunyhteyden Tšekinmaahan. Olin mielissäni, että kalenterista löytyi myös merkintä ”Czech restaurant piece I”; kalenterin lehtien välissä oli myös lippusia ja lappusia, joista osan liimasin kalenteriympyrään.       

Teoksessa on henkilökohtainen taso: oman muistoesineet ja yleinen taso: käsitteellinen pohja, jonka perusteella muodostan kuvaa. Muutokset tekemisen aikana eivät näy valmiissa työssä. Liiman levittämisen siveltimen jälkien suunta kuivui näkymättömiin, väri haalistui, niin kuin muistotkin. Liimaan sekoitetusta sinisestä akryylimaalista jäi jäljelle kuivuessaan vain väripigmentin pisteitä, jotka etsivät toistaan kuvan pinnalla. Osa kalenterimerkinnöistä jää kalenterin limittäisten sivujen alle tai näkymättömiin kääntöpuolelle. Niitä ei voi enää rekonstruoida: ne ovat ikuisesti kadotettuja niin kuin jotkin muistotkin.     

Onko tämä käsitteellistä hörönlöröä? Jos on, niin siinä tapauksessa hörönlörö on osa minun taidettani eikä siitä tarvitse kantaa huolta. Ajattelen heideggerilaisittain että ihminen on kaikkien menneiden kokemustensa summa ja tässä teoksessa on muistojen tueksi koottu esineitä elämän varrelta. Tarkoitukseni on esittää teoksen vakava peruslähtökohta humoristisessa valossa, mielestäni se on kokoomateokselle sopiva näkökulma. Huolimatta yksityisistä muistoista ehkä ulkopuolinenkin katselija tavoittaa sen näkökulman.    

Tässä työvaiheessa kultainen pohjamaalaus on näkyvillä eikä märkä liimaan sekoitettu akryylimaali ole vielä kuivunut lopulliseen ulkoasuunsa

Mainokset

Tietoja luovuuttakohti

Olen 40 vuotias AMK Kuvataiteilija, venäjän kielen opettaja ja pian taas opiskelija. Blogissani kirjaan muistiin työprosessini vaiheita ja ajatuksia; haen pontta kuvataiteen parissa työskentelylle. Venäjä blogi käsittelee venäjän kieltä ja kulttuuria.
Kategoria(t): Luonnospäiväkirja, Oma taide Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s